Główny cel działania Świetlicy Socjoterapeutycznej


Zadania świetlicy:
  • pomoc w kryzysach szkolnych, rodzinnych , rówieśniczych, osobistych,
  • zapewnienie dzieciom racjonalnego wypoczynku poprzez organizowanie zabaw i kółek zainteresowań oraz pomoc w planowaniu przyszłości i realizowaniu marzeń,
  • pomoc w nauce i odrabianiu lekcji,
  • sporządzanie diagnozy indywidualnej dziecka i jego rodziny,
  • prowadzenie zajęć profilaktycznych i socjoterapeutycznych zgodnie z programem przygotowanym według potrzeb i diagnozy indywidualnej dzieci.

W zajęciach świetlicy uczestniczy średnio 30 dzieci. Praca placówki przebiega w małych grupach, które stwarzają możliwości wytworzenia pozytywnej relacji między dorosłymi i dziećmi, wspólnoty dzieci, dają poczucie przynależności itp. Dzieci podzielone są na 10 osobowe grupy, każda ma swojego stałego wychowawcę.

Istnieją dwie grupy:

  • Tygryski,
  • Młodzieżowy Klub Rozwoju Indywidualności i Umiejętności Społecznych.

Nabór do grup odbywa się poprzez indywidualny kontakt pracowników świetlicy z pedagogami szkolnymi, wychowawcami, pracownikami socjalnymi, kuratorami sądowymi, rodzicami bądź opiekunami prawnymi lub pracownikami innych instytucji zajmujących się pomaganiem dzieciom i młodzieży oraz ich rodzinom. Często dzieci zgłaszają się do placówki same, zachęcone przez innych podopiecznych Świetlicy.

Praca świetlicy oparta jest o stały plan dnia, w którym przewidziany jest czas na poszczególne zajęcia:

  • do godz. 13.00 - ZAJĘCIA DOWOLNE
  • 13.00 - 14.30 - ODRABIANKI
  • 14.30 - 15.30- ZAJĘCIA WŁASNE
  • 15.30 - 16.00 - POSIŁEK
  • 16.00 - 17.00 - ZAJĘCIA WŁASNE
W ramach zajęć własnych i dowolnych placówka organizuje:
  • zajęcia tematyczne, np. zajęcia kulinarne, plastyczne, taniec, wyjście do kina, zajęcia komputerowe, krawieckie itp.,
  • zajęcia relaksacyjne i sportowe,
  • świętowanie uroczystości np. urodziny dzieci, święta, rocznice,
  • zajęcia edukacyjne, profilaktyczne, socjoterapeutyczne,
  • zabawy - tematyczne, konstrukcyjne, badawcze, ruchowe, dydaktyczne,
  • odrabianki - wyrównywanie braków w poziomie wiedzy szkolnej,
  • zajęcia rekreacyjne i turystyczne,
  • spotkania społeczności.

Wobec każdego wychowanka i jego rodziny formułowany i realizowany jest indywidualny program korekcyjny. Program ten jest okresowo weryfikowany w trakcie stałych zebrań zespołu wychowawców. Wychowawcy odwiedzają rodziny w ich domach, a także prowadzą grupę wsparcia dla rodziców w placówce, która służy ma rozwijaniu ich kompetencji w zakresie postrzegania mocnych stron dziecka, kierunkowania jego rozwoju społecznego i emocjonalnego, zdobywaniu umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo, konfrontacji z własnymi trudnościami i ich przyczynami.

Formuła pracy socjoterapeutycznej obejmuje również współpracę z osobami i instytucjami znaczącymi dla dziecka. Wychowawcy współpracują z członkami rodziny dziecka, pedagogami szkolnymi, wychowawcami, nauczycielami, kuratorami sądowymi, pracownikami socjalnymi, funkcjonariuszami policji. Pracownicy powyższych służb i instytucji działając w porozumieniu ze sobą tworzą tzw. zespoły interdyscyplinarne, w celu ustalenia wspólnych działań w sytuacjach szczególnie kryzysowych.

Placówka uczestniczy w projekcie ''Razem Raźniej'' realizowanym przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

W 2000 roku placówka otrzymała nagrodę specjalną Ministra Pracy i Polityki Społecznej za osiągnięcia w dziedzinie pomocy społecznej.

Informacja wytworzona przez:
Agata Kukier
email: mops@mopsledziny.pl tel.:322166791
, w dniu:  02‑04‑2021 08:33:30
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Agata Kukier
email: mops@mopsledziny.pl tel.:322166791
, w dniu:  02‑04‑2021 08:33:30
Data ostatniej aktualizacji:
02‑04‑2021 08:36:27
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie